Reah Logo




Waarschuwing: Deze pagina zal dingen onthullen die het spelen van REAH vereenvoudigen maar het zelf ontdekken blijft natuurlijk het leukst. Ik zal zoveel mogelijk aanwijzingen geven zonder de oplossing van puzzels te bederven.
Lees echter niet teveel als U het spel nog niet uitgespeeld heeft.

(C) 1999 Hein Pragt


Introductie.

Welkom bij de REAH hint pagina. Mijn naam is Hein Pragt en ik ben op REAH (Face the unknown) gewezen door iemand die mijn Riven pagina bezocht. Hij beschreef REAH en vroeg of Riven een vergelijkbaar spel was. REAH zag er heel mooi uit dus de SINT deed het spel REAH in onze schoen. Ik heb het spel in een paar weken uitgespeeld, en onze mening is dat REAH een heel mooi spel is, dat grafisch en qua sfeer veel weg heeft van Riven. Echter de verhalen lijn is niet erg diepgaand, de puzzels zijn niet altijd even logisch, en het einde laat een beetje een kater na. (Mede door de zwakke verhalen lijn.) Dat neemt niet weg dat de werelden soms adembenemend mooi gemaakt zijn, en er een paar hele mooie puzzels in het spel zitten. Persoonlijk vind ik Myst en Riven beter dan REAH, maar er is duidelijk erg goed gekeken naar Riven, en het spel REAH is zeker de moeite van het aanschaffen waard voor een Myst en Riven fan.

Systeem eisen.

Een groot voordeel van het spel is dat het niet veel eisen stelt aan de hardware van Uw machine. Een 100 Mhz Pentium, met 16 Mb ram en een 4 speed CD speler en een SVGA kaart geeft een mooi en vloeiend resultaat zonder schokken. Als U een stereo geluidskaart heeft, is het geluid ook stereo, dat wil zeggen dat als U links van een fontein staat het geluid ook van deze richting komt. Nadeel is dat het spel wel 180 Mb op de hard disk nodig heeft. Dit had in mijn ogen met 6 CD's wel wat minder mogen zijn.

Puzzels.

Er zijn in REAH twee soorten puzzels, de puzzels die een vaste oplossing hebben, en puzzels die je moet spelen tegen de computer. De puzzels zijn stuk voor stuk mooi gemaakt doch niet altijd even logisch, en het aantal hints is minimaal. Een paar puzzels vonden we zelfs heel ver gezocht. Ik zal hierna proberen hints te geven, en niet de oplossing, want het zelf oplossen is natuurlijk het leukst. Maar soms heb je een kleine aanwijzing nodig.

Algemene hints.

Click met de muis op alles dat U ziet, als U iets kunt doen op een bepaalde locatie veranderd de cursor. Als U op een pad loopt, kijk om U heen en let op verborgen paden, of kleine voorwerpen waar U gemakkelijk overheen kunt kijken. Op sommige plekken kunt U ook omhoog of omlaag kijken. Behalve dat dit hele mooie beelden geeft, kan dit ook soms een beter beeld van de omgeving geven. Let goed op, er zijn kleine licht verborgen voorwerpen. Let ook op geluiden, hiermee kunt U ook enkele puzzels oplossen. Voor het oplossen van REAH heeft U veel geduld nodig. Wanneer Uw geduld op begint te raken, stop dan met het spel en ga later verder. Er is geen eer te behalen met het snel uitspelen van het spel. U heeft dan waarschijnlijk al de prachtige details gemist. Verander soms de brightness van het scherm een beetje, soms zijn details beter te zien als het scherm iets lichter staat. Let vooral op licht en kleur veranderingen in Uw omgeving, dit kunnen aanwijzingen zijn voor de oplossing van een puzzel.

Disk 2

U begint buiten de stad in een woestijn. De deur is gesloten en dit is de eerste puzzel. Ga rond de stad en let vooral op de kleine zonnenwijzers. Deze puzzel is relatief eenvoudig op te lossen.

ReahIn de stad vind U de fontein puzzel, luister hier goed naar de geluiden die de hoofden maken en let dan op het geluid in Uw omgeving.

Op de binnenplaats van het huis, hangen stenen panelen aan de wanden. Er staat een aanwijzing in het boek dat binnen op tafel ligt. De aanwijzing is 44, vergelijk vormen, en reken een beetje. Als U de panelen gevonden heeft let dan op een overeenkomst.

Rond de grote tempel, zitten een aantal kranen verborgen. Deze kranen maken een bepaalde geluiden, let vooral op de volgorde. Op de kaart op de tafel in de binnenplaats vind U een aanwijzing over de kranen. Let daarna op wat een vonkje veroorzaakt door het bewegen van een voorwerp en wat gas samen kunnen doen.

Disk 3

Reah

In het midden van de tempel staat een glazen deur. Rondom deze plaats staan een aantal gongen. Let op hoe de gongen resoneren, en denk eraan dat resonanties glas kunnen breken.

In de ruimte beneden de tempel staat een puzzel met een draaiend wiel. Deze puzzel komt ook veel voor in intelligentie testen. Let op de verschillende onderdelen van de vormen, en ontdek de ontbrekende vorm.

In de tempel is het nu mogelijk naar boven te gaan, via een zijdeur in een van de ruimtes van de tempel. Lees hier het boek aandachtig.

Op de tafel ligt een spel met stenen. Dit is een oud spel, de regels zijn eenvoudig, elke speler neemt 1, 2 of 3 stenen en diegene die de laatste steen pakt wint. Dit is een eenvoudig strategie spel, dat met wat oefenen eenvoudig gewonnen kan worden.

Hier staat ook een telescoop die gedraaid kan worden. Met behulp van de aanwijzingen in het boek kunt U de instelling zo maken dat U de oase kunt zien.

Als U dan met de lift naar beneden wilt, moet U de puzzel met de hangende gekleurde zakken oplossen. Alle rode omhoog, en alle groene omlaag. Let hier eerst eens op wat de gevolgen zijn van het bewegen van een van de zakken. Dit is een hele leuke puzzel, en met wat logica lost U deze zelf wel op.

Disk 2 na disk 3

Op de binnenplaats van het huis, staat een soort open oven, waar U een verhaal over alchemisten te horen zult krijgen. Denk dan goed na wat een alchemist met lood en de steen der wijzen wilde doen. Denk dan een dat water net zo belangrijk is als goud waarna U de stad kunt verlaten.

Disk 4

In de oase moet U de puzzel met tekens op de huizen oplossen. Denk hierbij aan de aanwijzing over de richting, en de stand van de zon en maan in de 4 windstreken.

Via de teleporter komt U in een andere wereld terecht. In de hut met de dode man staat een kistje met codeslot. Deze puzzel is door middel van de aanwijzing op het papier van de dode man, met wat proberen op te lossen.

In de vervallen tempel moet U iets met de gouden schedel doen waarna U een soort puzzel blok met symbolen vindt. Hier moet U de symbolen en de geluiden van de pratende palen die U onderweg bent tegengekomen gebruiken. Let dan op wat vuur wind en water kunnen doen.

Achter de tempel vind U een soort houten knoppen die U in kunt drukken. Ergens op het eiland, staat de aanwijzig over de volgorde van deze knoppen. Onderzoek eerst de paden goed, want de tijd speelt ook mee.

Hierna moet U het water oversteken. Er staat een machine met tandwielen waar een onderdeel mist. U kunt dit onderdeel bij de andere machine halen.

Disk 5

Reah

U bent nu in een stad met houten loopbruggen. In het gebouw midden op het water moet u het vuur onder de pot aanmaken. Dit kan door middel van lenzen en spiegels. Dit ene spiegel moet op het hekje en vlakbij de houten balk schijnen, de ander op de grond onder het hangende kleed. De lens moet neutraal staan.

Voor het bedienen van de mand lift heeft U een sleutel nodig. De eerste sleutel die U krijgt van de blonde dame, past niet. Probeer hem te ruilen voor de goede sleutel.

Eenmaal boven vind U aan beide weerzijden, een kruisboog, deze puzzel veranderd telkens, dus een vaste oplossing is er niet. Met het de ene boog verdraaid U het wiel aan de overzijde, met de andere boog verankerd U het wiel, de poort is nu open.

DISK 1 na disk 5

ReahIn het midden van het plein is een fontein puzzel. Gebruik de kleurstof en let op de effecten aan de andere kant van het plein. Het is de bedoeling dat het water ergens ophoudt te stromen.

In het badhuis is een puzzel met schijven in een put. Hier is de hint dat iedere steen het dubbele is van zijn voorganger, 1,2,4...

In de put zijn twee gangen, een leid naar een puzzel bij de hoorn van een dieren schedel. Let op water en landdieren, en denk aan het kleed dat U voor de vrouw geverfd heeft, corrigeer een foutje en U kunt verder.

Disk 6

Onderzoek de gang en vind ergens bij A818 een schroevendraaier, gebruik deze om een paneel bij een van de ventilatoren los te draaien. Dit is een hele onlogisch stap, daarom vertel ik deze compleet.

Combineer de code van de locaties, met een magneet kaart, bij de computer terminals in de kamers aan de uiteinden van de gang.. U kunt nu de doorgangen naar het laatste deel openen.

In de centrale kamer staat een grote machine, en ijzeren omloop en een wentel trap naar beneden. Kijk vooral door de kijkers en let op een oplichtend iets. (Dit is de meest onlogisch puzzel van het hele spel!)

Beneden moet U een aantal puzzels bij de luiken oplossen, om de staven te krijgen voor de machine. Er zit weinig anders op al deze puzzels uit te spelen, wanhoop niet dit duurt een tijdje. Als U alle staven heeft kunt u de machine STARTEN. Hierna komt een eind animatie filmpje, dat een beetje uitleg geeft over het spel, verwacht hier echter niet te veel van. Het spel is nu echt uit.

Links

De poolse site van de makers van REAH.

De site van de Nederlandse uitgever van REAH.

Op de site van Marcel Ouwendijk staan in het Nederlands alle oplossingen van de puzzels.

Hier vind U in het Engels alle oplossingen van de puzzels.


email.gifBerichtje aan Hein Pragt


Last update: 01-01-2003
Disclaimer.

Hoewel de heer Hein Pragt de informatie beschikbaar op deze pagina met grote zorg samenstelt, sluit de heer Pragt alle aansprakelijkheid uit met betrekking tot de informatie die, in welke vorm dan ook, via zijn site wordt aangeboden. Het opnemen van een afbeelding of verwijzing is uitsluitend bedoeld als een mogelijke bron van informatie voor de bezoeker en mag op generlei wijze als instemming, goedkeuring of afkeuring worden uitgelegd, noch kunnen daaraan rechten worden ontleend. Op de artikelen van de heer Pragt op deze Internetsite rust auteursrecht. Overname van informatie (tekst en afbeeldingen) is uitsluitend toegestaan na voorafgaande schriftelijke toestemming van de rechthebbende. Voor vragen over copyright en het gebruik van de informatie op deze site kunt u contact opnemen met: (email: mail@heinpragt.com)