Het spel Riven

Riven Logo


Waarschuwing: Deze pagina zal dingen onthullen die het spelen van Riven vereenvoudigen maar het zelf ontdekken blijft natuurlijk het leukst. Ik zal zoveel mogelijk aanwijzingen geven zonder de oplossing van puzzels te bederven. Lees echter niet teveel als U het spel nog niet uitgespeeld heeft.

(C) 1997 Hein Pragt


Introductie.

Welkom bij de Riven hint pagina. Mijn naam is Hein Pragt en ik heb na lang wachten op het vervolg van Myst (c.a. 3 jaar) het adventure Riven samen met mijn (nu ex) vrouw Ivonne in ongeveer 16 avonden uitgespeeld. We hadden er liever nog wat langer over gedaan, maar helaas was Riven niet groter.

BROERS

Ik hoop dat CYAN nu wat eerder met een opvolger van Riven komt, hoewel er geruchten gaan dat er helemaal geen opvolger komt van Riven. Het open einde staat echter wel een vervolg toe! Uit de laatste berichten blijkt ook nog dat de twee broers die Myst en Riven gemaakt hebben, (Zie afbeelding hiernaast) uit elkaar gegaan zijn. Een van de broers Rand Miller bevestigde dat zijn jongere broer Robyn Miller, het bedrijf verlaten heeft. Dit maakt de kans op een vervolg waarschijnlijk nog veel kleiner, maar we blijven hopen.

Alle verwachtingen die we hadden over Riven zijn uitgekomen, het is een meesterwerk geworden, met een paar kleine punten van kritiek. In het spel zijn twee puzzels die bij het gemene af zijn. Hiervoor hebben ook wij een hint pagina moeten bekijken, om ze op te lossen. Dit zijn de gekleurde knikker en de stenen cirkel puzzel. Deze zal ik helemaal aan het einde van deze pagina behandelen. Als U deze pagina leest zullen de hints naarmate het einde van deze pagina nadert, steeds een stapje verder gaan. Om Uw spel niet te bederven moet U niet verder lezen dan noodzakelijk is.

Als U Myst gespeeld heeft (ik kan het zeker aanraden) begrijpt U het spel Riven sneller dan diegene die Myst niet gespeeld hebben. Riven lijkt zelfs een beetje op de Channelwood age van Myst. Riven begint zelfs met de laatste scene van Riven, als U terug komt bij Atrus aan zijn werktafel.

De meeste puzzels die U in Riven moet oplossen zorgen ervoor dat U iets verder kunt komen in de wereld van Riven, en de aanwijzingen voor deze puzzels kunnen over meerdere eilanden verspreid zijn. Sommige puzzels zijn erg complex.
Probeer niet de combinaties van de puzzels te raden, het aantal mogelijkheden is dermate groot dat U dat niet zal lukken. Als U een puzzel niet kunt oplossen, bedenk dan dat U binnen de wereld van Riven op diverse plekken, en soms zonder dat U het doorheeft aanwijzingen krijgt over de puzzels. Noteer zoveel mogelijk aanwijzigen, U bent ze weer vergeten als U aan de andere kant van de Riven ineens begrijpt waarom U de hint kreeg. Dan is de weg heen en terug een lange weg.
U moet veel ontdekken, waarvan lang niet alle plekken, toestellen geluiden of tekeningen, relevant zijn voor het spel zelf.
Ook als U geen enkele puzzel oplost, zult U al veel leren over de voorgeschiedenis, van de situatie waarin U bent terecht geraakt op Riven. Loop dus rond, onderzoek alles en geniet van de prachtige sfeer.


Algemene tips voor het spelen van Riven.

KIJKEN

Click met de muis op alles dat U ziet, en bekijk de locatie vanuit zoveel mogelijke positie's als mogelijk is. Als U op een pad loopt, kijk om U heen en let op verborgen paden, of kleine voorwerpen waar U gemakkelijk overheen kunt kijken. Op sommige plekken kunt U ook omhoog of omlaag kijken. Let goed op, er zijn kleine licht verborgen voorwerpen, welke heel belangrijk zijn voor het oplossen van een puzzel op een andere eiland van Riven. Let ook op geluiden, en vormen van dieren en voorwerpen, en maak er kleine tekeningen van. Probeer ook geluiden te omschrijven op Uw aantekeningen. Deze kunnen op een andere locatie nog van pas komen.

BUIZEN

Bedenk dat dit een logische wereld is, dus bekijk toestellen goed, volg de buizen en kranen met Uw ogen, en probeer het verband te zien. Probeer alle mogelijkheden en noteer wat er gebeurt. Soms kan het omzetten van een kraan, gevolgen hebben op een andere locatie. Een heleboel machines hebben een of andere vorm van energie nodig om te kunnen werken. Soms heeft het in werking stellen van een machine geen verder betekenis, behalve een prachtige animatie. Dit was ook in MYST al het geval, en maakt het spel nog boeiender, omdat je net in een echte wereld de nuttige informatie van de rest moet scheiden.

PUZZEL

Soms hebben goed opgeloste puzzels geen direct effect op U of de omgeving. Omdat alles logisch werkt, kijk naar dingen die verbonden zijn met de puzzel, en let op wat er veranderd is. Deze verandering kan soms in een compleet ander deel van het spel merkbaar zijn. Ga na het oplossen van een belangrijke puzzel, de wereld van Riven weer in om te zien wat de gevolgen waren. Vaak kwam U op een bepaald punt al niet verder, bezoek deze plaatsen en probeer het opnieuw.

DETAILS

Voor het oplossen van Riven heeft U veel geduld nodig. Wanneer Uw geduld op begint te raken, stop dan met het spel en ga later verder. Er is geen eer te behalen met het snel uitspelen van het spel. U heeft dan waarschijnlijk al de prachtige details gemist. In het spel zijn allerlei kleine animaties en korte films opgenomen. Soms ziet U ze pas als U een locatie meerdere keren heeft bezocht.

LICHT EN GELUID

Verander soms de brightness van het scherm een beetje. De door de setup ingestelde waarde is wat te donker. Dit is leuk voor de atmosfeer maar soms zijn details beter te zien als het scherm iets lichter staat. Stel ook het geluid goed af, en speel het spel niet zonder geluid, er zijn ook wat aanwijzigen die op geluiden gebaseerd zijn.


De voorgeschiedenis van Myst en Riven.

De wereld van Myst and Riven zijn "gemaakt" of " beschreven" door een beschaving die D'Ni heet. (Spreek uit als dunnie). De mensen van deze beschaving hebben geleerd speciale boeken te maken, en speciale inkt.

BOOK

Als ze een wereld beschrijven in zo'n boek, dan zal het boek een 'doorgang' worden naar deze wereld. (age) Het boek kan daarna aangepast of aangevuld worden. Deze veranderingen treden ook onmiddellijk op in de gecreëerde wereld. Als de wereld niet goed beschreven is kan de wereld instabiel worden en zelfs ophouden te bestaan. Enkele D'Ni werelden zijn instabiel, omdat er per ongeluk, of opzettelijk fouten in een boek gemaakt zijn.

Er is een filosofisch probleem in de wereld van D'Ni. De kern van de zaak is de vraag of de schrijver van het boek een soort god is die een nieuwe wereld maakt, of dat het universum oneindig veel werelden bevat en dat een boek alleen maar een weg opent naar een al bestaande wereld, die bij toeval is beschreven in het boek.
In Myst kregen we al een beschrijving van dit proces, door het lezen van de boeken van Atrus. Eerst wordt een boek geschreven, daarna geactiveerd.

LINK

Hoe dit gebeurt word niet beschreven, misschien iets mystieks of een mechanisch proces. Nu is het mogelijk naar deze wereld te gaan ('link'), met een boek dat je eigen wereld beschrijft om terug te kunnen gaan. Dit is een zogenaamd 'Linking book'. Deze boeken worden ook in Riven ook gebruikt om tussen verschillende locaties op Riven te kunnen reizen.

Het is de gewoonte in de wereld van D'Ni om eerst een ruwe schets te maken van de wereld, en deze dan met regelmaat te bezoeken, en de wereld dan via het boek aan te passen en te verbeteren. Hierbij zal experimenteel vastgesteld moeten worden, wat werkt en wat niet werkt. Natuurlijk heeft dit gevolgen voor de mensen in de gecreëerde wereld, dit is ook een sterk discussie punt onder de mensen van D'Ni.

In het lange bestaan van D'Ni is het verhaal van Myst en Riven het einde van een lange cyclus. De D'Ni beschaving is bijna geheel verdwenen. Wat er nog over is zijn Gehn, Atrus en Catherine en enkele anderen die strijden om het recht op D'Ni. Als iemand zal winnen zal de wereld van D'Ni in de toekomst weer tot bloei kunnen komen. In Myst werd U al gevraagd mee te werken met het oplossen van de problemen die veroorzaakt werden door de twee zonen van Atrus, Sirrus en Achernar. Deze problemen werden veroorzaakt door hebzucht en zucht naar macht van de twee zonen. In Riven heeft de vader van Atrus, die Ghen heet de vrouw van Atrus, die Catherine heet, gevangen op Riven.

ATRUS

In de laatste scene van Myst vraagt Atrus U om later terug te komen als het boek naar de wereld van Riven werkt. U gaat dan met dit boek naar Riven met de opdracht Catherine te bevrijden, en Ghen te verhinderen de wereld van Riven over te nemen of te veranderen. Eenmaal op Riven aangekomen staat U er alleen voor en moet U zelf keuzes maken, en de wereld en de achterliggende verhalen te ontdekken. Ik hoop dat deze uitleg het begrijpen van Riven iets eenvoudiger maakt.


De wereld van Riven.

De wereld van Riven bestaat uit vijf eilanden, genoemd naar de hun eigenschappen:

Tempel eiland. Op dit eiland begint het spel, er staat een grote gouden koepel en een draaiende kamer. Via een brug, een kleine kamer met een rare stoel komt U bij een tempel.

Jungle eiland. Dit eiland is verbonden met Tempel eiland door middel van een kabelbaan (ook maglev genoemd). Er is een jungle met veel gekapte bomen, een strand, een grote lagune met houten paden, ladders en bruggen. Er zijn bolvormige huizen met bange mensen, diverse grotten en een mijningang met een mijnwagentje.

Krater eiland. Dit eiland bevindt zich aan de andere kant van de mijntunnel vanaf Jungle eiland. Het bevat een grote ronde kamer, gevuld met kokend water, en enkele vreemde machines, een aantal gangen in de rotsen, en een vreemd gebouw. Het eiland is verbonden met Tempel eiland door middel van een brug, en met Plateau eiland door middel van een kabelbaan.

Plateau eiland Dit eiland bevat puntige rotsen, een soort controle kamer. Boven zijn rare rotsachtige plateaus die reageren op een drukknop paneel op een soort balkon. Aan de andere kant van het balkon is een door rotsen omgeven meer.

Gevangenis eiland. Dit is een heel klein eiland waar U in eerste instantie niet kunt komen. Het ligt buiten het zicht van de andere eilanden. Het bevat een draaiende koepel en even verder een lift met gevangenis.

Verborgen wereld. Er is nog een verborgen wereld op Riven, hier komt U pas als U het spel halverwege heeft uitgespeeld, na de stenen cirkel puzzel.


Oplossingen.

Dit gedeelte zal een aantal hint geven voor het oplossen van puzzels. Als er specifieke vragen zijn zal ik dit gedeelte in de toekomst uitbreiden.
Dit is de kaart van eilanden van Riven:
rivmap1.gif
De vormen van de eilanden zij opzettelijk in blokvorm gemaakt. Dit is een hele sterke hint!

Op Tempel Eiland staat een draaiende kamer.

Kamer

Deze kamer heeft vijf zijden, en drie doorgangen. Dit maakt meerdere combinaties mogelijk. U kunt ook via het strand naar binnen. Door te draaien en door het kijkgat te kijken kunt U in verborgen ruimtes komen. Hier dient U dan schakelaars te bedienen. Maar een kaart van de draaiende kamer dan word het snel duidelijk. Als U naar de tempel gaat is er een kleine kamer met een vreemde stoel. Let in deze kamer eens op de twee rare venstertjes.
Bij de gouden koepel zijn bruggen. U kunt deze koepel op via drie ingangen binnenkomen. Boven op de koepel is ook een gemene puzzel. Dit is de beruchte gekleurde knikker puzzel. Om de puzzel op te lossen moet U de vormen, kleuren en de locatie van iets dat op elk eiland staat zoeken.

Op Jungle Eiland zijn heel veel locaties. Loop eerst het hele eiland rond en ontdek de vele paden. Op dit eiland bevindt zich een afgodsbeeld. Hier is een doorgangen via een geheime knop. Er is ook een onderwater treintje. Maak een kaart van de onderwater route. Op dit eiland zijn heel veel aanwijzigen. Leer de cijfers van Riven, ontmoet enkele bewoners, let vooral op vormen en geluiden. De oplossing van sommige problemen is omhoog of omlaag kijken, en vooral op kleine details letten. Op dit eiland zit ook goed verborgen de beruchte stenen cirkel puzzel. Los deze puzzel op door goed vormen en geluiden te onthouden, in combinatie met het cijfer systeem van Riven. Als het de eerste keer niet lukt zoek dan andere varianten.

Op Plateau Eiland kunt U meerder kanten uit, op plaatsen waar U dat niet verwacht. Let goed op kleine details om U heen. Op dit eiland zijn veel aanwijzigen te vinden voor de twee beruchte puzzels. De aanwijzigen zijn soms wat moeilijk te vinden en vergen het proberen van combinaties van interactie van meerdere objecten op elkaar.

Op Krater Eiland staat een houtmolen, een gebouw met kokend water en een kraan midden op het meer. Volg de vele buizen en kranen met Uw ogen en zoek naar hun functie. Er is een ijzeren trap omhoog naar een deur van een grot. Soms is hier wat verborgen achter andere objecten. Dit eiland heeft vele rare doorgangen die ontdekt moeten worden. Eenmaal in het lab van Ghen word heel veel duidelijk. Via de brug kunt U terug naar Tempel Eiland.

De berucht gekleurde knikkers puzzel als volgt op te lossen:

Zoek de positie van de domes op, en noteer de coördinaten op het rare toestel op krater eiland waar de vormen van de eilanden omhoog komen. Noteer bij iedere dome het in Riven gecodeerde cijfer, en noteer dit. Zoek via het toestel onder water, bij de grote vis, de bijbehorende kleuren op bij het juiste cijfer. Met behulp van deze informatie kunt U de knikkers op de juiste plaats leggen en de machine in werking stellen.

De berucht stenen cirkel puzzel is als volgt op te lossen:

Zoek alle draaiende ballen op de diverse eilanden van Riven, en luister nauwkeurig naar het geluid dat ze maken. Noteer de nummers van de ballen, en zoek hierbij de dieren op Riven die dit geluid maken. Dit zijn de stenen die U moet indrukken om de stenen cirkel puzzel op te lossen. Helaas lijken veel van de dieren symbolen op elkaar. Als het niet direct lukt probeer dan een andere steen met een vergelijkbaar symbool. In absoluut noodgeval, kunt U hier de oplossing zien.


Veelgestelde vragen.

Zijn er nog meer plaatsen waar ik informatie over Riven kan krijgen?
Op internet zijn vele Riven Hints sites, echter deze zijn meestal in het Engels. Het beste kunt U deze sites via een zoekmachine zoeken, omdat ze soms even snel verdwijnen als ze ontstaan, zijn links vanaf mijn pagina vaak al na een maand verouderd. Daarom geef ik alleen de link naar de site van Cyan. Deze blijft wel bestaan. (Hoop ik!) Home Page van Cyan.

Waar kan ik terecht voor problemen met de software, of technische problemen?
Voor technische vragen kunt U de leverancier van de software terecht, mocht deze U ook niet kunnen helpen, kunt U naar de internet site van Cyan gaan. Deze vindt U op De Home Page van Cyan.

Waarom heb je deze pagina gemaakt?
Om een lang verhaal kort te maken, ik ben een enorme fan van Myst en Riven. Er is naar mijn weten weinig Nederlandstalige informatie over Riven, en ik heb zelf ook baat gehad bij een hint pagina, vandaar deze pagina!

Zijn er veel adventures in dezelfde stijl als Riven?
Misschien wel, ik hou van veel adventures, maar ik ken geen andere met dezelfde sfeer als Riven. Als U Myst nog niet gespeeld heeft, dan kan ik U dat aanbevelen, hoewel U eigenlijk MYST voor Riven zou moeten spelen.

Ik heb het spel in .x. uur uitgespeeld, is dit een record?
Als U dit spel speelt om het zo snel mogelijk uit te spelen, mist U het ware doel van het spel. Er is geen eer te behalen met het snel uitspelen van het spel. U heeft dan waarschijnlijk al de prachtige details gemist.


Copyright: Cyan heeft mij schriftelijk toestemming gegeven om hun materiaal op deze pagina te gebuiken.
Ik moet hiervoor echter wel deze notice op mijn pagina plaatsen.

All Myst images and text
(c) Cyan, Inc. All rights reserved
Myst (r) Cyan, Inc.

All Riven images and text
(c) Cyan, Inc. All rights reserved
Riven (r) Cyan, Inc.



Last update: 01-07-2003

 Lees hier de privacyverklaring van deze site.

Disclaimer.

Hoewel de heer Hein Pragt de informatie beschikbaar op deze pagina met grote zorg samenstelt, sluit de heer Pragt alle aansprakelijkheid uit met betrekking tot de informatie die, in welke vorm dan ook, via zijn site wordt aangeboden. Het opnemen van een afbeelding of verwijzing is uitsluitend bedoeld als een mogelijke bron van informatie voor de bezoeker en mag op generlei wijze als instemming, goedkeuring of afkeuring worden uitgelegd, noch kunnen daaraan rechten worden ontleend. Op de artikelen van de heer Pragt op deze Internetsite rust auteursrecht. Overname van informatie (tekst en afbeeldingen) is uitsluitend toegestaan na voorafgaande schriftelijke toestemming van de rechthebbende. Voor vragen over copyright en het gebruik van de informatie op deze site kunt u contact opnemen met: (email: mail@heinpragt.com)