Zxy.nl techniek index pagina

zxy techniekDeze site gaat over diverse onderwerpen die met techniek te maken hebben. Ik heb een technische achtergrond maar ben zowel alfa als bèta, wat een leuke combinatie geeft. Ik heb c.a. 15 jaar als embedded ontwikkelaar zowel hardware als embedded software ontwikkeld, vooral in de datacommunicatie sector. Als kind wilde ik uitvinder worden en in zekere zin is dat ook gelukt, ik heb aan de basis van veel moderne technieken ontwikkeling gedaan, zoals modems, Internet en mobiele telefonie en SMS. Sinds 2000 heb ik beroepsmatig de omschakeling gemaakt naar Internet software engineer en de laatste jaren werk ik als technisch applicatiebeheerder. Ik ben vaak bezig met DIY projecten met elektronica ontwerpen en embedded software en ik ontwikkel robotjes en leuke gadgets. Daarnaast programmeer ik nog steeds portable Windows programma’s (meestal vanuit een eigen noodzaak of behoefte) en de programmeertaal C (en ook C++) blijven mijn grootste liefdes hoewel ik ook veel andere programmeertalen beheers en actief gebruik. Ik ben sinds een paar jaar ook een gecertificeerd C# en HTML5 / Javascript ontwikkelaar en ik ben de laatste tijd ook erg gek op de programmeertaal C# als de derde opvolger van de taal C. Ik ontwikkel ook games in zowel HTML5 / Javascipt (Construct 2), C en C++ en C# in combinatie met de Unity game engine. Ik heb hier thuis een Prusa 3D printer en deze gebruik ik om onderdelen te printen voor DIY projecten en ik ontwerp ook 3D objecten in Freecad. Daarnaast ontwikkel ik elektronica voor thuis en ben ik actief in energiebesparing projecten. De techniek site is onderverdeeld in meerder onderwerpen met elk hun eigen pagina's binnen. Hier staat een overzicht van pagina's over technische onderwerpen. Vriendelijke groet, Hein Pragt.

Adventurespel - Bon Vivant

In deze Corona tijd met veel thuisblijven is er natuurlijk mooi tijd om weer eens een adventrurespel te spelen. Ik ontwikkel en programmeer al mijn hele leven spellen, een paar jaar geleden veel in Construct 2. Sinds 2018 ben ik helemaal fan van de Unity game engine en ben ik daar ondertussen ook redelijk bekwaam in geworden. Voor alle mensen die van first person, point and click adventure spellen houden heb ik op 6 Jan. 2019 mijn eigen spel, Bon Vivant - the tale of a mysterious guesthouse, uitgebracht. Na een half jaar programmeren en ontwerpen (in C#, photoshop en Unity) is het gereed. Het spel speelt zich af in en verlaten en dichtgetimmerd pension in een bos ergens in het midden van Nederland. Tien jaar geleden heeft zich in het pension een drama afgespeeld en sindsdien is het verlaten en dichtgetimmerd. Het spel is gratis te downloaden vanaf deze site en ik wil u dan ook uitnodigen om het spel te downloaden en te spelen. Het spel is (naar keuze) Nederlandstalig of Engelstalig te spelen. Een (kleine) donatie wordt op prijs gesteld.
Download hier het spel

Nieuw / aangepast

Elektriciteitsleer

Op deze pagina staat een kleine basiscursus elektriciteitsleer en electronica. Dit kunt u gebruiken als beginnerscursus of als naslagwerk. Tevens staan hier de werking van veel componenten beschreven.
Ga naar: Elektriciteitsleer electronica pagina.

Elektronica symbolen

In de elektronica worden ook veel symbolen en tekens gebruikt om tekeningen van elektronische schakelingen te kunnen maken. Op deze pagina kunt u een groot aantal elektronica symbolen voor elektronische componenten vinden.
Ga naar: Elektronica symbolen pagina.

Digitale techniek

Op deze pagina staat een basiscursus ditiale techniek en electronica, de basis van nullen en enen, and, or en not poort en de werking van flipflops en counters en uiteindelijk computers.
Ga naar: Digitale techniek pagina.

555 timer chip toepassingen

De 555 timer chip is een zeer robuust en stabiel 8 pins IC die ingezet kan worden als een monostabiele-, bistabiele- of astabiele multivibrator gebruikt kan worden. Op deze pagina staan een aantal 555 schakelingen met uitleg.
Ga naar: 555 timer chip toepassingen pagina.

Schema's info datasheets

Ik heb zelf vaak toepassingen waar de standaard boards niet voldoende zijn en dan ontwikkel ik zelf even een klein board op basis van bijvoorbeeld een interface of driver chip. Wat men dan nodig heeft zijn voorbeeld schema's en datasheets en bijna iedere hobbyist heeft zo zijn eigen verzameling of zoekt deze op Internet op. Op deze pagina staat een overzicht van veel gebruikte chips, kleine voorbeeld schakelingen en datasheets als online naslagwerk.
Ga naar: Schema's, info en datasheets.

De programmeertaal C

Deze pagina gaat over mijn oude liefde, de programmeertaal C. Ik leerde de taal C kennen in 1986 door het werk wat is toen deed. Ik was programmeur van embedded software en schreef hoofdzakelijk in Z80 assembler code maar langzaam ging dit steeds meer richting C. De taal C is ook maar één stap hoger dat assembler dus het was ook een logische stap. Na het lezen van de C bijbel, het bekende witte boekje van Kernighan en Ritchie was ik een totale fan van de programmeertaal C.
Ga naar: Programmeertaal C pagina.

PragtTextUtil programma

PragtTextUtil is geen editor hoewel de basis functies om tekst te kunnen bewerken wel aanwezig zijn in het programma. Het programma is bedoeld om bewerkingen uit te voeren op tekst zoals het omzetten naar hoofd of kleine letters of het verwijderen van HTML tags en het omzetten naar nette paragrafen. Ook kunt u bijvoorbeeld uit een logbestand alle regels filteren die een bepaald woord bevatten of juist niet een bepaald woord bevatten. Ook een leuke optie is zoek en vervang met de mogelijkheid om CTRL tekens te gebruiken in de zoek maar ook de vervang tekst. Verder zit er een variant van de bekende Linux / Unix utils grep, diff, head en tail in maar dan geschikt gemaakt voor MS-Windows.
Ga naar: Het PragtTextUtil programma. (Download)

Freeware Z80 microprocessor IDE

Deze pagina gaat over mijn eerste microprocessor waar ik jarenlang mee geprogrammeerd heb en die ik van binnen naar buiten kende, de Z80 processor. Toen ik 1972 geïnteresseerd raakte in computers was er voor de hobbyist nog niets verkrijgbaar behalve wat boeken die ik dan ook las. Ik heb zo lang en zo vaak gebruik gemaakt van de Z80 processor dat ik dit ook wel mijn eerste liefde in processorland noem. Na heel veel jaren heb ik weer de Z80 opgepakt en op deze pagina kunt u informatie vinden over oude en nieuwe Z80 projecten en de nodige documentatie vinden. De Z80 was voor zijn tijd een geniaal ontwerp en de grap is dat deze processor heel veel gebruikt.
Ga naar: Freeware Z80 microprocessor IDE. (Download)

Het spel reversi

Het spel Reversi (ook wel othello genoemd) is een bordspel voor twee personen dat in 1888 bedacht is door Lewis Waterman in Engeland. Het spel Othello werd later door een Japanner genaamd Goro Hasegawa bedacht in 1971 en James R. Becker ontwikkelde het spel en bracht het op de markt. Het spel is in bijna elke programmeertaal gemaakt en er zijn ook veel online versies van het spel. De wat betere versies van het programma zijn tegenwoordig in java geschreven maar zoals voor elk spel opgaat is de taal C en C++ en c# natuurlijk de meest voor de hand liggende keuze als het om snelheid gaat.
Ga naar: Het spel reversi (download).

Adventure interpreter

Ik heb in 1997 de scottfree versie van de adventure interpreter aangepast voor Microsoft Windows (Visual C) en in 2005 en 2013 heb ik een nieuwe versie gemaakt met een nieuwe gebruikersinterface die ook onder Windows 7 en 10 werkt. Er is ook een app versie voor Android.
Ga naar: De Adventure interpreter pagina.

Unity game engine

Deze pagina gaat over de game engine en ontwikkel omgeving Unity. Ik schrijf al mijn hele leven code voor games, zowel spellen als Reversi, een Adventure interpreter, maar ook platform spellen en 2D spellen voor verschillende platformen. De meeste spellen schreef ik in de programmeertaal C maar ook HTML5 en Javascript. Ik heb mijn eerste echter 3D adventure spel geschreven in Unity en ben inmiddels met de volgende bezig.
Ga naar: De Unity engine.

Werkplaats inrichten

Wanneer u elektronica als hobby wilt gaan beoefenen dan is het handig om uiteindelijk een eigen werkbank / hobbyhoek te hebben met een tafel, gereedschappen, onderdelen, meetapparaten, voeding op één plek waar u rustig en veilig kunt werken aan uw hobby. Op deze pagina beschrijf ik hoe ik zelf een elektronica werkplaats heb ingericht.
Ga naar: Elektronica werkplaats inrichten.

Maten en maateenheden

Wereldwijd bestaan er verschillende stelsels van maten een maateenheden, voor lengte, gewicht, inhoud, snelheid maar ook temperatuur. In Nederland gebruiken we SI-stelsel waarvan de standaard wordt beheerd door het Bureau international des poids et mesures te Sèvres, Frankrijk. Frankrijk was ook het eerste land dat dit systeem (toen nog nationaal) invoerde op 10 december 1799.
Ga naar: Maten en maateenheden.

Retro index

3D printer index

3D-printers beginnen momenteel erg betaalbaar en populair te worden. Een 3D-printer is een apparaat dat op basis van digitale bouwtekeningen in de vorm van een computerbestanden een driedimensionaal object kan "printen". Dit gebeurt door het laagje na laagje op te bouwen door bijvoorbeeld vloeibaar gemaakt plastic uit een spuitmondje op de basisplaat of het object te spuiten en de kop (en de plaat) in drie richtingen te bewegen. Meestal kan de printkop (met de extruder) bewegen maar ook de plaat waarop het object geprint gaat worden. Momenteel zijn er voor weinig geld al kant en klare 3D printers te koop. Ik heb zelf mijn 3D printer gebouwd vanuit een zelfbouw pakket en het is de Reprap Prusa i3 van Zonestar geworden. Wilt u iets op een 3D printer laten printen en heeft u zelf geen 3D printer dan kunt u bij mij een aanvraag doen om iets te laten 3D printen.

Arduino computers

De Arduino is een opensource computer board dat is opgebouwd rond de ATmega168-microcontroller van Atmel met tevens een compleet gratis set ontwikkeltools en het is bedoeld voor hobbyisten, artiesten, kunstenaars en iedereen die geïnteresseerd is in het maken en ontwerpen van kleine slimme computer toepassingen. Het board heeft daarvoor diverse ingangen en uitgangen en kan heel eenvoudig voorzien worden van schakelaars, lichtsensoren, bewegingsmeters, lampjes, pompjes en beeldschermen aan te sturen. Er zitten standaard ook diverse communicatie poorten op het board voor verbinding met een PC of om andere boards aan te sturen. Er zijn diverse versies, zowel klein als groot (meer meer of minder I/O poorten) en het board en ook heel geschikt voor het aansturen van robots. Ook staat hier informatie over de ESP8226, een zeer goedkope Wi-Fi microcontroller met een complete TCP/IP stack en een 32 bits microcontroller.

Robotica index

Robotica is ook een leuke hobby en tegenwoordig is er een enorm aanbod van goedkope CPU borden, IO kaartjes en zelfs servo's en stappenmotoren voor het zelf maken van robots. Er zijn momenteel zelf complete kleine bouwpakketjes van kleine zelfstandige robotjes te koop. Wanneer u een kleine en eenvoudige robot wilt bouwen kunt u beginnen met een zogenaamde Beetlebot, deze robot is heel eenvoudig te maken en toch slim genoeg om uit een doolhof te kunnen ontsnappen. Een lijnvolger is een eenvoudige robot die door middel van optische sensoren een lijn kan detecteren en dan een route kan volgen. Robbie is een vrij complex zelfbouw robot project dat ik zelf opgepakt heb. Mijn dochter Romy heeft een robot poes met de naam Caty bedacht op deze site staat alles over het ontstaan en de bouw van deze robot met elektronika schema's en datasheets. De Otto of (Zowi variant) is een open source interactieve robot die iedereen zelf kan maken. Ook staat hier informatie over een aantal soorten motoren voor de robotica hobbyist, en er staat ook informatie over sensoren voor robots. De techniek van een hoverboard heeft ook veel met robotica te maken.

Techniek links

 

Nuttige technische boeken

boek bestellenArduino project handboek - 25 praktische projecten om mee te beginnen. Het Arduino Project Handboek is een boek voor beginnende gebruikers van Arduino. Arduino is een opensource-computerplatform dat bedoeld is voor het ontwerpen van slimme en creatieve objecten. Het boek is volledig in kleur en laat je 25 leuke en interactieve projecten bouwen. Er wordt gewerkt met ledjes, sensoren, motoren, LCD schermen, antiblokkeersystemen en zelfs zekeringen om daarmee projecten te bouwen zoals een bewegingsmelder, een draadloos scansysteem voor identiteitskaarten, een ultrasone robot, een weerstation, videospellen voor LCD schermen en een raketwerper. Elk project bevat gedetailleerde instructies, een gemakkelijk te volgen schakelschema en de volledige code. Tegen het einde van het boek zal je je comfortabel genoeg voelen met Arduino om je eigen apparaten te ontwerpen en aan te passen.

boek bestellenElektronica voor Dummies. Elektronica is overal. Kijk om je heen, kijk in je zakken! Wedden dat je daar een vernuftig stukje elektronica in aantreft? Wil je weten hoe het werkt? De basis is simpel, dat zul je zien. In de nieuwe editie van Elektronica voor Dummies leer je in begrijpelijk Nederlands hoe elektriciteit werkt en met welke gereedschappen je goed voorbereid voor de dag komt. Ga aan de slag met de leuke projecten in dit boek en maak je de basis van elektronica eigen. Cathleen Shamieh is een elektrotechnisch ingenieur en auteur met uitgebreide ervaring op het gebied van medische elektronica, spraakverwerking en telecommunicatie.

boek bestellenDe Wereld van 3D-printen - op weg naar een nieuwe revolutionaire revolutie? 3D-printing is de hype voorbij en nu wordt het pas echt interessant. In De wereld van 3D-printen lees je op welke manier 3D-printen in Nederland en de rest van de wereld wordt toegepast. Wat kan er tegenwoordig 3D-geprint worden, wat zijn de ontwikkelingen op materialengebied, hoe kun je er als bedrijf of maker mee aan de slag? Wat zijn de nieuwe start-ups die je in de gaten moet houden, welke snelgroeiende bedrijven maken gebruik van 3D-printing en hoe kunnen bedrijven uit de oude economie voorkomen dat ze voorbijgestreefd worden door deze nieuwe makers? Wat zijn de business modellen, gaan we in toenemende mate naar een wereld toe waarin alles in volledige transparantie, op maat en op bestelling wordt geproduceerd? Willem Vermeend en Maarten Verkoren nemen u mee in een ronde langs de stand van de technologie, de nieuwste ontwikkelingen en kansen die er ontstaan op zowel technisch als economisch gebied. U zult versteld staan over wat er allemaal al kan!

boek bestellenStarten met Internet of things - 35 projecten met Raspberry Pi en Wireless Arduino. Internet of Things (alles aan het internet) is een trend die zich niet meer laat keren. We willen alles in huis met onze mobiel of tablet doen, van Facebook tot TV kijken, van lichten bedienen tot de temperatuur in de gaten houden. In dit boek laten we in 35 leuke en handige projecten zien hoe u op eenvoudige wijze zelf een Internet of Things systeem kunt aanleggen. We gaan in op de hardware (de perfecte combinatie van Raspberry Pi en Arduino) en de software om bediening via internet mogelijk te maken. We maken gebruik van Wi-Fi en radioverbindingen zodat er geen kabels dwars door uw huis hoeven. Wanneer u deze projecten maakt heeft u een compleet Internet of Things systeem waarmee u van alles in uw huis kunt bedienen en bekijken. Bijvoorbeeld of er post in de brievenbus ligt en of de auto in de garage staat. U kunt op vanaf de bank het licht aandoen en het alarm bedienen. Door de heldere uitleg kunt u de projecten eenvoudig aanpassen om bijvoorbeeld uw koffiezetautomaat of tv op afstand aan te zetten.

Last update: 01-03-2020

Disclaimer: Hoewel de heer Pragt de informatie beschikbaar op deze site met grote zorg samenstelt, sluit hij alle aansprakelijkheid uit. Op de artikelen van de heer Pragt rust auteursrecht, overname van tekst en afbeeldingen is uitsluitend toegestaan na voorafgaande schriftelijke toestemming. Heinpragt.com is ingeschreven bij de KvK onder nummer: 73839426 en is gevestigd in Veenendaal.  Lees hier de privacyverklaring van deze site. Voor informatie over adverteren op deze site kunt u contact opnemen met: (mail@heinpragt.com).